Közösségi élmény kontra szakmai elismerés

avagy kis beszélgetés Garaczi Lászlóval, az Ovibrader atyjával, a pénisz-monológ hátteréről és a színházról

Miért választottad az Ovibraderhez a nemi szerepek és a szexualitás tematikát? Miért vonz a téma?
Felkérésre íródott a darab, és hát beszéltem már a TEÁ-n ezekről a Vagina-monológokról. Gondoltam, jó lenne pénisz-monológokat is írni. Nem esik nehezemre, hogy ezzel a témával foglalkozzak. Akár a tudományos szakirodalmat is átnézem, és kortárs irodalomban is utána olvasok.

Van az Ovibradernek személyes ihletése? Tudnád konkrét eseményhez, személyhez kapcsolni?
Írtam bele talált mozzanatokat, ki is találtam részleteket, használtam a saját életemből is motívumokat. De ez mindig így szokott történni, hogy az ember próbálja a saját világát mozgósítani, a saját emlékeit, és ehhez jön még a fantázia és a hallott történetek.

Akár az Ovibraderben, akár más előadásban, találkoztál olyan helyzettel, replikával, ami pont ugyanazt adta vissza, amit te elképzeltél?
A nevetés a legbiztosabb visszajelzés a közönség részéről. Vannak olyan pontok a darabjaimban, az Ovibraderben is, amikor lehet számítani arra, hogy a közönség hogyan fog reagálni. De meglepetés is ért már a pályám során. Sok bemutató alatt, amikor az addig bevált hatások nem működtek, a közönség nem úgy reagált, ahogy számítottunk rá. Szoktunk beszélgetni a feleségemmel, aki szintén író, és elemezgetjük egymás műveit, és beszéltük, hogy vannak a Plazmákban olyan pillanatok, amik mindig kiváltanak bizonyos reakciót. Nem értjük, hogy miért. Minden esetben ez egy tanulási folyamat, mivel én nem színházi ember vagyok, hanem otthonülő. Otthon íródik a darab, emiatt nagyon figyelem a közönséget előadások közben, hogy mi az, ami tényleg működik.

Még jobban szélesítve a kört, nemcsak a drámáidról, hanem a prózádról is beszélve, van kedvenc szereplőd, akit már megírtál, és miért ő?
Nehéz válaszolni. Írok egy önéletrajzi elemeken alapuló regénysorozatot, és van egy visszatérő figura, akit tulajdonképpen magamról formáltam, illetve sok tulajdonságom és fordulat az életemből benne is meg van. De nem mondanám, hogy a kedvencem. Minden író végülis saját magát próbája megírni, körüljárni, megérteni. Meg az Ovibraderben is van egy anyafigura, akire ruháztam bizonyos tulajdonságokat az édesanyámról, mert nekem is nagyon erős a viszonyom az édesanyámmal, nyilvánvalóan ez is közrejátszott. De kedvencem nincs.

Van kedvenc visszajelzésed, nem feltétlenül kritika, ami kellemesen meglepett?
Nekem az a legjobb visszajelzés, mint például ami volt a tegnapi. Itt volt csomó ember, és nevettek, jól érezték magukat. Ha azt mondja valaki, hogy olvastam a könyved, és nagyon tetszik, természetesem annak is örülök, de ezt nagyon sokszor hallom. Egy ilyen közösségi élmény sokkal nagyobb sikerélmény. Sokkal erősebben hat, mint egy-egy levél, hogy „Garaczi úr, olvastam a könyvét, és nagyszerű”. Mivel mondtam, hogy inkább otthon ülő-író ember vagyok, szóval a színházban kapott visszajelzés a legkellemesebb.

Mi a legrosszabb mondat, amit leírtál?
Nem írtam egy rossz mondatot sem. Illetve sok rossz mondatot leírtam, de remélhetőleg kihúztam.
kolozsvári.alida