Gyermek született

Könyvbemutató: a dráMÁzat drámapályázat első kötete

Egy drámapályázat. Több mint 200 beérkezett pályamű. 9 zsűritag. Sok munka. És egy gyermek, Demeter Kata gyermeke, de igazából mindenkié.  Öt mű finom nyomdafesték illatú kötetbe szedve. Jó kézbe venni (lapozgatom, mert nekem is járt egy belőle). Borítón a nyertes dráma, a Lovasok ősbemutatójának plakátja.


Tartalomjegyzék: Adorján Viktor: A lovasok, Pruzsinszky Sándor: Megérkezés Totoposzba, Szenes János: Jagelló Izabella, Tóth Mihály: Ki fuserálta el a jubileumi drámát? Gaál Zsuzsa: A banyamentes mézeskalácsház.

Két szerző. Kérdések, kimeríthetetlen, hosszasan vitatható és újabb kérdéseket szülő válaszok. DráMÁról, írásról, előadásról, szerzőkről, rendezésről. Színházról. Íme:

2004-ben született a mű és azóta nem éreztem, hogy változtatnom kellene rajta. A helyzet nem változott. Csak súlyosbodott. (Adorján Viktor)

Ami már megjelent, azt nem lehet kijavítani. (Szűcs Katalin Ágnes)

Cseh Tamást idézném: “És attól féltem, nehogy majd így legyen, hogy tíz év múlva ne ez a dal legyen.” (Adorján Viktor)

A darab, ami 30 éve született, a rendetlen szekrényemből esett ki, ahol mai napig sem lett rend. Nem is darab volt, de Páskándi azt mondta, az lehet belőle. Két éve született ez a lecsupaszított alakja. (Pruzsinszky Sándor)


Akkor Tiszai halpusztulás volt, most Verespatak. (Adorján Viktor)

Olvas-e az ember kortárs darabot, ha nem darabot keres egy előadáshoz, vagy épp nem vizsgázik drámatörténetből? (Szűcs Katalin Ágnes)

Nehéz-e történelmi tárgyú művet olvasni nektek fiatalok? (Adorján Viktor)

Kendőzetlen világban élünk. Itt egyből kimondják. (Csurulya Csongor)

Két cenzúra-darabbal is találkozunk a kötetben. (Szűcs Katalin Ágnes)

Van egy megfoghatatlan ártó hatalom, amit nem tudunk megnevezni, megszólítani, még csak gazsulálni sem lehet. Egy nézetek fölötti globális hatalom, egy nem választott hatalom. (Adorján Viktor)

Ha én olvasok, az én filmemet látom. (Csurulya Csongor)

Saját darabomat is rendeztem, és úgy húztam, mint állat. Azt mondtam, majd a szerzővel megbeszélem. (Adorján Viktor)

Ha sokat beszélgetek valakivel, nem tudok másra ráhangolódni. (Csurulya Csongor)

A dráma befejezett alkotás, a szerzőé. Alapja lesz egy másik alkotói folyamatnak, ez a színház, ami a rendezőé. (Adorján Viktor)
gál.bogi