„… bemutatom a rendezőt az írónak és fordítva”

A dráMA második napján a Lovasok című előadás után találkozhattunk a dráma írójával, Adorján Viktorral, és a Lovasok rendezőjével, Hatházi Andrással.
Kíváncsian vártuk, hogy a szerző milyennek élte meg alkotását egy más elképzelésben, egy színpadi környezetben. Végül megtudtuk, hogy teljes mértékben elégedett volt a „kivitelezéssel”. Habár az előadás világa más, mint a drámáé.
Egy kisebb elmélkedés után Csurulya Csongor rájött, hogy ideje lenne a dráma írójának bemutatni a rendezőt: „bemutatom a rendezőt az írónak, s fordítva.”


Ezután Hatházi András mesélt az alkotói munkáról, ahol megtudhattuk, hogy a rendezésre való felkérés elvállalásakor leginkább az alkotói hiúság ösztönözte:
„Nagyon haragudtam magamra, amiért elfogadtam a felkérést. Haragudtam a színházra, az egész Székelyföldre, a szerzőre. Egyedül Tomcsa Sándorra nem.” Megtudhattuk, hogy a rendező kedvenc együttese, a Tiger Lillies inspirálta az előadás hangulatát, amely magában hordozta a cirkuszok világának a könnyedségét mind a zenében, mind pedig a játékban. A bolhacirkusz összevisszasága, a bibliai apokaliptikus részek és misztériumjátékok hangulata fellelhető az előadás egészében, hallatszott el a szakmain. A jogdíjakról Hatházi András e-mailen egyeztetett a Tiger Lillies frontemberével, majd bedobta a poént, hogy az anyagi része a színházra maradt.

Szűcs Katalin a mások által megvilágított pozitív részek mellett, mint negatív oldal a hangképzésbeli problémákat említette. Annak ellenére, hogy a beszédtechnikai részek fejtörést okoztak, fontosnak tartotta azt, hogy a nézők mégis kitartottak és megfejtették az érthetetlen részeket. „Nekem az előadás vége szájbarágósnak tűnt. Túlságosan egyértelmű volt.” „Nekünk ez kell.” – válaszolta beletörődve Nagy Pál.

Több színész is megjegyezte, hogy a nézők szeretik ezt az előadást, amely Jókhim szerepének is köszönhető, mivel ő egyaránt képviseli a színpadot, és a nézőket is. Mondhatnánk azt is, hogy nézőként kezdi, színészként folytatja, majd bohócként fejezi be szerepét.



Varga Anikó szerint a videóban megjelenő torz, vagy adott esetben szép arcok megmutathatták az emberi sokszínűséget, amely az előadásnak a lényegi üzenetét emelte ki.
Köllő Katalin szerint az előadás beavatás szerű aspektusa is megtörténik abban a pillanatban, amikor a néző színésszé válik.  Példaként fel is hozza: gyönyörű pillanata volt az előadásnak, amikor Marinka Jókhim után fut, és végül sikerül visszahoznia a színpadra.
A szakmai beszélgetés végét a vacsora sürgette, sietni kellett zárás előtt, habár lett volna még amiről beszélni. Egy igazán tartalmas napunk-esténk volt.

sándor.orsolya